Mirek Linhart:


JAZZOVÁ LUBOVÁ KYTARA Z DÍLNY PÁNŮ PETRŮ PROCHÁZKY A GRÖTZBACHA

Minulý ročník Veletrhu hudebních nástrojů jsem si docela užil. Setkal jsem se s řadou přátel, popil s nimi pár veselých kalíšků a též jsem si zahrál na několik skvělých kytar. Velké světové výrobce jsem tentokrát až na výjimku, kterou byla pěkná kolekce Paul Reed Smith, vynechal a zaměřil se na domácí luthiery. Mé velké uznání patří pánům Jurkovičovi, Mázlovi a dvojici Procházka/Grötzbach za opravdu vysokou kvalitu vystavovaných kousků. Na co jsem sáhl, to hrálo! Po všech těchto kytarách jsem okamžitě zatoužil a velmi lituji, že mým strýčkem není například Bill Gates nebo Džejár. Od jedné kytary mě však museli po zhruba dvou hodinách kydlení odtrhnout násilím, až přivolaní sekuritoni. Byl to překrásný jazzový lubáč ze stánku Procházka/Grötzbach. K mému velkému potěšení jsem si mohl tento mistrovský nástroj zapůjčit domů a blíže se s ním poznat. Kytara byla vyrobena v duchu nejlepších tradic známých značek, jako jsou Benedetto, D´Angelico, D´Aquisto, Guild, Gibson s využitím nejkvalitnějších dřev a komponentů. Luby a dno jsou z fládrovaného javoru s překrásnou kresbou, klenuté víko je vyřezané ze smrku a na krku, rovněž z fládru, je ebenový hmatník s perleťovými značkami. Lemování celého těla, krku i f otvorů je též z javorového dřeva. Žádná umělá hmota, která by po pár letech popraskala. Dokonce i pickguard, ke kterému jsou připevněny floating snímač Benedetto s volume knoflíkem, je ze dřeva. Vzhled kytary je koncipován velmi elegantně jakoby ve vintage stylu, který podtrhuje i zlatá mechanika Schaller napodobující mechaniky luxusních Gibsonů z roku 1937. Jakmile jsem vzal tento nástroj do ruky, hned jsem věděl, že patří mezi špičku. Vynikajícím způsobem ladí po celém hmatníku, má velmi vyrovnaný zvuk ve všech polohách a tóny které zahrajete, neobyčejně táhnou. Zvuk jako by se otvíral za vašimi prsty, a pak následuje pro tenhle druh kytar ne příliš obvyklý dlouhý sustain. Snímač Benedetto v krásném dřevěném provedení má velmi silný výstupní signál. Stahujete-li volume, zvuk se zároveň i zakulacuje, takže při absenci tónové clony získáte i temnější barvy. Při vytavení volume na max příjemně nakreslíte lampový aparát na vstupu a získáte hutný rockabilliový zvuk. S volume cca v polovině kytara jazzově přede jak spokojená kočka. Je to krása! Nástroj jsem vyzkoušel i ve studiu.Nahrál jsem pár tracků jak elektricky přes Fender Princeton Reverb tak i akusticky s použitím kondenzátorového mikrofonu. Obě zvukové varianty znějí senzačně. Tahle kráska opravdu nemá chybu. Těžko jsem se s ní loučil. Je to super kytara a její cena samozřejmě odpovídá i kvalitě použitého materiálu a technologii výroby. Kdybych však hrál jazz, asi bych si tuto nákladnou akvizici dokázal zdůvodnit.

S pozdravem a úctou Mirek Linhart